O Natalii

Natalia Maria-Wojciechowska

konsultant Pole Form

 

Pierwsza lekcja kursu Pole Dance Online autorstwa Natalii:
 

 

Absolwentka Hamburskiej Szkoły Baletowej im. Johna Neumeiera. Jeszcze w trakcie nauki zatańczyła główną rolę w "Dziadku do orzechów" w choreografii Johna Neumeiera na prestiżowej Gali im. Niżyńskiego w Hamburgu. Do roku 1999 uczęszczała do Państwowej Szkoły Baletowej w Warszawie. Podczas nauki w Polsce była dwukrotną laureatką Ogólnopolskiego Konkursu Tańca w Gdańsku.

 

W 1997 r. zdobyła III miejsce w kategorii juniorów a w 1999 r. I miejsce w kategorii seniorów. W styczniu 1999 r. uzyskała stypendium na Międzynarodowym Konkursie Tańca Prix de Lausanne, co umożliwiło jej wyjazd do prestiżowej szkoły w Hamburgu. Została dwukrotnie uhonorowana stypendium Hapag-Lloyda dla osób wybitnie uzdolnionych oraz wieloma innymi nagrodami.

 

Miała okazję pracować z najwybitniejszymi choreografami, m.in. z Johnem Neumeierem, Matsem Ekiem, Krzysztofem Pastorem, Alexiejem Ratmanskym, Maurice Béjartem i Kevinem Haigenem. Po ukończeniu szkoły baletowej w Hamburgu dostała angaż w zespole Neumeiera, gdzie już w pierwszym sezonie tańczyła wiele ról zespołowych i małych partii solistycznych w „Giselle", „Iluzji, jak Jezioro łabędzie",„Niżyńskim" i wielu innych. W latach 2003-2006 współpracowała głównie z Teatrem Muzycznym Roma.

 

Od sezonu 2006/2007 związana jest Operą Narodową, gdzie przygotowała jedną z największych partii repertuaru klasycznego – Odettę-Odylię z „Jeziora łabędziego". Debiut artystki w tej roli odbył się w 2007 r. W tym samym roku zadebiutowała w roli Tatiany w "Onieginie" Cranki, a w 2008 r. wystąpiła w roli Królowej Śniegu w "Dziadku do orzechów" Czajkowskiego i w roli tytułowej w "Annie Kareninie" Szczedrina. Od września 2007 r. jest solistką Baletu Opery Narodowej. Od tamtej chwili kreowała solistyczne partie w „Light and Shadow" K.Pastora, „Kopciuszku" F.Ashtona, „Concerto Barocco" G.Blanachina, „Kurt Weill" K.Pastora i wielu innych baletach będących w repertuarze Polskiego Baletu Narodowego.

 

W 2008 podczas I Ogólnopolskiego Konkursu Choreograficznego im. Bronisławy Niżyńskiej zadebiutowała w roli choreografa i od tamtego czasu stworzyła podczas Warsztatów Choreograficznych „Kreacje" mini spektakle: „ Anioły" (2009), „Demony" (2010), „To tylko iluzja" (2011).

 

Od 2010 współpracuje ze znanym niemieckim malarzem – Jacques Gassmannem – tworząc niepowtarzalne widowiska, które są dialogiem tancerki i malarza. Z tym projektem podróżują głównie po Niemczech, ale okazjonalnie występują razem na międzynarodowych festiwal oraz targach sztuki.

 

W 2006 roku Natalia zadebiutowała również jako pisarka, tworząc pierwszy album-dokument będący zapisem powstawania spektaklu-musicalu „O tym, jak powstawał Taniec Wampirów Romana Polańskiego". Album ukazuje proces powstawania sztuki teatralnej od samego początku – idei, pomysłu, marzenia, po końcową jego realizację – premierę. Album powstał przy współpracy z Romanem Polańskim, Dyrektorem Teatru Roma – Wojciechem Kępczyńskim i wszystkimi realizatorami oraz artystami pracującymi przy spektaklu.

 

W 2009 roku związała się z klubem Nowy Orlean, w którym pełniła funkcję Dyrektora Artystycznego. Ta współpraca będąca swojego rodzaju melanżem baletu z Pole Dance przyniosła pomysł na założenie Pole Dance Project – pierwszej w Polsce agencji artystycznej o głównym profilu – Pole Dance. Potem Pole Dance Project - wcześniej wspomniana agencja przekształciła się w studio pole dance - www.pdproject.pl, które obecnie po stworzeniu przez Natalię żyje sobie własnym życiem.

 

 

W 2012 roku Natalia założyła Stowarzyszenie Pole Dance Sport Polska, którego jest obecnie prezesem. Dzięki jej inicjatywie pole dance stał się kategorią dyscypliny sportowej w Polsce i zaczęły być rozgrywane organizowane przez Stowarzyszenie Mistrzostwa Polski Pole Dance Sport.